BEKÄNNA FÄRG

Jag är de vilt dansande
röda löven i vinden.
Jag låter dem färga stigar
och ängar i gult och rött.
Jag bäddar skogsvägarna
mjuka av singlande, granna blad.
 
Jag är de färgsprakande lövskogarna
vid naturens alla vatten,
där jag speglar mig.
Jag ser att jag är vacker
och brinner i eldens alla färger.
 
Jag är stormen som piskar
vågor över hav mot strand.
Jag är sjösprången uti haven
och vid det tredje sägs vintern
vara nära.
 
Jag är den täta dimman
över nejden och farvägen
som nyss låg klar.
Jag är kyla som möter värme
och grumlar din sikt.
 
Jag är mörker och depression
för somliga, medan andra
låter mig passera obemärkt.
 
Jag heter Höst och vill 
vara den mjuka övergången
till den kallare vintern.
Fatta mig så och
jag vill tro du kan
ha glädje av mig.
 
Yvonne Westrin
24/10-19

seniorskrivaregladahudik.blogg.se

Seniorer i Hudiksvall träffas varje månad på biblioteket genom Hudiksvall Hela Livet för att inspirera varandra i att skriva poesi och prosa. Alla är välkomna att delta eller komma inom och bara lyssna!

RSS 2.0